TOP IT ("többről-többre")

 Feltehetően német fejlesztésű gyerekjáték, ami "olyan jól sikerült", hogy felnőtt társaságban is sikerre számíthat… A kellékeit (tartósabb használatra) picit munkásnak tűnik elkészíteni, de az első néhány parti után belátható, hogy nem volt felesleges…

Kartonlapból, vagy filcből, nemezből, stb. (amiből négy különböző színt tudunk szerezni) készítsük el a négy 8-8 db-os készletet! (A képről kinyomtatható pdf-nyílik.)


Ha elkészült, vegyünk még elő papírt, ceruzát és négyen, "mindenki-mindenki ellen" alapon máris játszhatunk. (Az ábrán jelölt idomosztások csak a szerkesztés/méretek egyértelműsítését szolgálják, a számozást viszont javasolt feltüntetni mindegyik elemen.)

A játékosok a körbeülés sorrendjében egy-egy tetszőlegesen választott idomukat rakják le az asztalra, mindig úgy, hogy a már lerakottak legalább egyikével teljes oldalukon érintkezzenek. (Tilos a részbeni, vagy egészbeni fedés és a nem azonos hosszúságú oldalak találkozása.)

Mindegyik lerakás után, egy (játékosonként vezetett) táblázatba, fel kell jegyezni a "lépés" értékét, azaz: a lerakott és azoknak a már korábban lerakott idomoknak az értékösszegét, melyek oldalaival (mindig teljes hosszon) az újonnan lerakott érintkezik. Amikor már az összes elem beépült az alakzatba, a lépésenkénti pontok összege alapján alakul ki a játékosok eredménysorrendje, úgy, hogy az elsőként lerakó (egyértelmű hátrányának kiegyenlítésére) +7, a második +3, a harmadik +1 pontot kap még a partiban szerzettekhez.

(Megjegyzés: A játék eredeti szabályában a kezdő dupla pontot kap. A kísérletező kedvűek próbálják ki így is és a fenti -néhány parti tapasztalata alapján- javasolt módon is!)

Több esetben is eldöntheti a partit a következő szabály kihasználása: A parti során egy alkalommal, lerakás helyett, a soron következő kiválaszthat egy "nagy" elemet (vagy a nagy négyzetet, vagy a hatszöget, vagy a nagy háromszöget), de soha nem a saját színűt, amelynek oldalaival érintkezők pontértékeinek összegét kapja abban a lépésben. A kiválasztott "nagy" elemet célszerű (pl. egy gyufaszál ráhelyezésével) megjelölni, mert azt később másik játékos már nem választhatja.

 Pl.: a mutatott állásban piros következik és ha lerakás helyett, a kék hatszöget választja (erre teszi fel a gyufaszálját), akkor 7+3+3+2+6+5=26 pontot kap.