MASTER MIND Kétszemélyes feladványjátékok
(Változtatás nélkül átvéve: a "100 észjáték a cogitoys sorozatból" c. COGITORG-füzetből, ![]() Az alapjáték közismert: Egymással szemben helyet foglalva, mindkét játékos (az ellenfele elől rejtve) eltakar egy (pl.) négyes jelkombinációt (pl.: a rendelkezésére álló négy alapszínből és üres helyből választva) , amit kölcsönös rákérdezések sorozatával, versenytársukat megelőzve próbálnak kitalálni. Felrakják az eldugott jelkombinációra tett tippjüket, amelyekre két információt kapnak egymástól: a tipp-ben szereplő jelelemekből hány olyan van, amely helyzetileg is megegyezik az eldugottal, és hány olyan van, amelyet ugyan tartalmaz az eldugott kombináció, de nem a tippel azonos helyen. A kapott válaszokat a tippsor mellé helyezett jegyzetpapírra felvezetik és következő tippjüket már a kapott információ(k) felhasználásával teszik meg. ![]() A játék talán még kedveltebb változata egyúttal nyelvi játék is. Ekkor, papíron ceruzával jegyzetelve, ötbetűs szavak kitalálása a feladat. A szabály ugyanaz, mint az alapjátékban. Felváltva tippelnek a játékosok az elrejtett szóra. A találatokat és a helyeket (ill. a telitalálatokat, amikor a betű helyét is sikerült eltalálni,) kölcsönösen bemondják egymásnak... Egy célszerű szabály-kiegészítés: Rutinos gondolkodók hamar észreveszik, hogy az előbbi szabály szerinti versenyben bizony sokkal nagyobb szerepet kap a szerencse, mind a logikus gondolkodás. Vegyük csak például azt az esetet, amikor már mindkét játékos eljutott egy 50 %-os dilemmához: "vagy ez, vagy az" a megfejtendő kulcs. Mit tehetnek? Egyéb információ hiányában, véletlenszerűen fogják kiválasztani a két lehetséges alternatíva közül tippjüket. Jóllehet mindketten egyszerre jutottak el a megoldáshoz (a verseny korrekt szabályok szerint döntetlen lenne), mégis a szerencsésebben választó lesz a győztes. A következő két szabálymódosítással nemcsak lecsökkenthető a játék kimenetelének szerencse-függése, de a partit még fordulatosabbá színező, logikus taktikázásra is módot adunk. 1. A győztes tipp lerakása előtt be kell jelentenie játékosnak: "tudom a megoldást, rákérdezek". Ily módon, a véletlenszerűen választott tipp esetleges telitalálata, csak a következő lépésben (a bejelentést követő megismétlésével) jelenthet győzelmet. 2. A versenyzők kötelesek egymás tippjeit kölcsönösen megsegíteni, olymódon, hogy a saját tippjükre kapott válaszinformációval azonos értékű "segítő" kombinációt helyeznek el ellenfelük tippsorába. (Ha pl.: az első tippre A játékos 0,0- információt, a B játékos 2,2 információt kapott, akkor az A jelű egy olyan tippkombinációval "segíti"-növeli ellenfele tippsorait, amelyre válasza 0,0 lesz és ugyanígy a B jelű játékos egy 2,2 információt jelentő tippet "köteles elárulni" ellenfelének.) Ily módon, tipp-páronként azonos információk birtokában, a taktikusabban dugó és a szükségesnél nem több információt eláruló versenyző kap nagyobb esélyt a parti megnyerésére. Vegyük azt is észre, hogy ez a szabály-kiegészítés a szerencsével telitalálatot jelentő tippekkor, mindig döntetlent fog eredményezni... |