Társasjátékok pentomínókkal
Ha elkészítünk egy pentominó készletet
Csináld utánam ! (piciknek)
Egyik játékos 2 db tetszése szerint kiválasztott pentominóból úgy illeszt össze egy alakzatot, hogy az két másikból is kialakítható legyen. Ez lesz a másik játékos feladványa. A feladványt sikeresen megoldó játékos, ezt követően a két alakzatból kiválaszt egy-egy pentominót és azok összeillesztésével készít új feladványt...
Oldjuk meg együtt ! (piciknek, kezdőknek)
Közösen megoldandó feladat lehet: minél több olyan pentominó-páros kialakítása, melyek megfelelő összeillesztései ugyanazt a formát eredményezik. Növelve az egy alakzatba rakható pentominók számát: Ha pl 3 db-ból építkezünk , akkor alakítsunk ki 1-1 db háromszöget,
majd 1-1 db 5x3-as téglalapot, próbál-kozzunk 4x4-es "csonka" négyzetekkel úgy, hogy az üres rész mindig máshol
legyen, majd keressünk további szimmetrikus formákat... Egyre bonyolultabb feladatokat találhatunk ki, ha tovább növeljük az egy képbe illesztett pentominók darabszámát. Versenyezhetünk is: ki tudja gyorsabban kirakni az újabb formát.
Láncolás: (picikkel)
A játékosok egymás mellett ülnek. A közösen használt készletből lépésenként kiválasztott pentominókat egy három egységnyi széles sávban, balról jobbra építkezve, felváltva egyenként rakják le, arra törekedve, hogy tömör "falazatot" alakítsanak ki. Ha a lépésre következő nem talál olyan elemet, mellyel kimaradó üres rész nélkül folytatható az építkezés, akkor 1 hibapontot kap és újra ellenfele következik. Ám ha ő is csak hibával tudja folytatni, akkor annyiszor 2 hibapontot kap, ahány egységnyi négyzetecskét üresen hagyott. A játék addig folytatódik, amíg a teljes készletet be nem építik a falba...
Láncolás: (gyakorlottabbakkal)
Nemcsak hosszabbak, de érdekesebbek is lesznek a partik, a "jobbra épít, balra bont" szabállyal. Amikor már a falba helyezett pentominók száma eléri a 7 db-ot, akkor a játékosok megkezdik a bontást: a lépő, miután letette a fal jobb oldali részéhez az új elemet, le is vesz egyet a fal bal oldaláról. Így, a harmadik lépéspár után, mindig 6 elem van a falban és 6 elem vár beépítésre. A játék addig folytatódik, amíg valamelyik játékosnak (ő lesz a parti vesztese) az előre megegyezett mennyiségű (pl.12) hibapontja nem gyűlik össze.
Stratégiai kirakós játék (profiknak is)
Sokféleképpen ismert játék alapváltozatában ketten versenyeznek. A pentominó készletet (abból, egymást követően, 1-1 db-ot választva) felosztják egymás között. Egy 8x8-as táblára felváltva egyesével rakhatják le pentominójukat a versenyzők. Az nyer, aki utolsóként még tud tenni a táblára. (A kezdés joga mindig azé, aki az egyenkénti osztozkodáskor másodikként választott.) Érdekes a verseny akkor is, ha megfordul a célja: ekkor az lesz a győztes, aki "nyertem" felkiáltással jelzi, hogy újabb pentominóját már nem lehet a táblára letenni. Vigyázat! A "nyerési helyzetét" bejelentő játékos azonnal veszít, ha társa megmutatja: mégis rakhatott volna... A táblára tett pentominók, a játék során nem mozdíthatók el helyükről, így még azelőtt, hogy azok elfogynának vége is lesz a partinak: amikor már az üresen maradt mezők mérete, vagy alakja eltér a megmaradt pentominókétól. Általában már az első 2-3 elem felrakásakor el is dől a parti. Érdekes, hogy a pentominók kisorsolásától függően, hol a kezdő, hol a másodiknak lépő állíthat fel sikeres nyerőstratégiát. Az ábrán mutatott végállásban, aki lépésre következik, azaz világos is és sötét is tud olyat lépni, mellyel győzhet, függetlenül attól, hogy a több, vagy a kevesebb megmaradóban versenyeznek. (Az elemzés eredménye: 4 db feladvány megoldása.) Érdemes kipróbálni úgy is a játékot, hogy nem osztják fel a játékosok egymás között a pentominókat, hanem lépésről-lépésre választanak ki egyet-egyet, melyet ellenfelüknek kell letennie a táblára... (Oda rakja, ahová kívánja, de mindig a társa által kiválasztott elemet!) Játszhatunk nagyobb, 9x9-es, sőt 10x10-es táblákon is. Ekkor többnyire abban is meg kell állapodni, hogy a táblára tett pentominók csak a sarkaikon (tehát oldalaikkal nem) érintkezhetnek egymással. A pentominós társasok még érdekesebbek a "pofoncsapott" magyar változat készletével. Duplázódik a lépéspárok száma és megoldódik a kezdés "hogyan lehetne kvázi egyenértékűen osztozkodni" problémája is.)
Tetris
A számítógépesek népszerű játéka is érdekes pentominókkal, mint páros játék. Egyetlen készlet pentominóval 3, 4, vagy 5 egységnyi szélességű csatorna töltögethető felülről lefelé, akár közösen a használt, akár az előzőleg szétosztott készletből. A parti 6 lépéspárig tart. A lépett játékos annyi hibapontot kap, ahány egységnégyzetnyi területet zár le felülről az éppen lerakott pentominóval. A rövid partik még érdekesebbek lesznek, ha a
lerakásra kerülő pentominót, a közösen használt készletből,
mindig a lépő játékos ellenfele választja ki társának. |