"lerakosgatós stratégiai társasok"

A PENTOMINÓ hungarIQa két "egyenértékű" készletével megoldódik a pentominók -kal űzött stratégiai táblás játékok "osztozkodós" problémája is.


Az egy közös táblára felváltva lerakosgatós játékban elmét próbáló verseny elérni, hogy ki tud utolsóként még a táblára tenni. A rombusz-alapú készlettel nemcsak a játszmák lépéspár száma duplázódik a pentominókéhoz képest, de elkerülhető a parti elején felváltva, egyenkénti választással történő osztozkodás is.

Ám, érdekes a verseny akkor is, ha a népszerű tetris mintájára felváltva, egy-egy elemet lerakva, körben, egy három egységnyi széles sávban építkezünk. Természetesen, aki nem tudja illeszkedve lerakni "bábuját" annyi hibapontot kap, ahány területegység üresen marad...

Mindkét játék úgy a legigényesebb, ha a hibátlanul lerakni nem képes játékos köteles egy "bábuját" levenni a tábláról... Az nyer, akinek előbb fogynak el a bábui.

A játék feladványai profiknak termett csemegét ígérnek, a stratégia táblások is "felfrissülnek" az új készlettel, ám a játék egyszersmind a poli(o)minók újabb családját is képviseli.

Egy-egy poliominó készlet olyan különböző alakú síkidomokból áll, melyek mindegyike négyzetlapocskáknak (azok oldalai mentén történő) összeillesztésével lett kialakítva. Ha az idomok építőelemei 60 fokos rombuszok, akkor azokból, mindegyik négyzetre épülő ismert idomhoz hozzárendelhető, két, annak jobbra és balra eldöntött formája. Ez a két hozzárendelés csak akkor eredményez azonos idomot, ha a négyzetalapúnak volt legalább egy, valamelyik oldalával párhuzamos szimmetriatengelye. Minden más forma jobbra , ill. balra döntve két újabb formát eredményez.

Táblázatosan:

az idomot alkotó
elemek száma

a felépíthető különböző alakzatok száma, ha az építőelem

négyzet

rombusz

2

1

1

3

2

3

4

5

7

5

12

20

6

35

63

7

108

206

...

...

...

A "PENTOMINÓ hungarIQa" feltehetően nem csupán a rejtvényfejtőknek jelent új feladatokat, hanem több, a négyzetalapú poliminókra épített játék, elmélet újragondolásának igényét is felveti.

Pl.: A tetrominókból építkező TETRIS, a számítógépesek kedvelt játéka is új színt kaphat a rombuszalapú elemekkel. Az idomok száma 5-ről 7-re növekedik. Ez még "beleférhet" a pentominók 12 féle elemét már soknak ítélő játék áttekinthetőségébe...