CAM (Camelot 8x8-as táblán)
Az nyer, aki a saját bábujával belép ellenfele kastélyába,
vagy leüti ellenfele összes bábuját, vagy lépésképtelen helyzetbe hozza ellenfelét.
A kezdőállást lásd az ábrán. (A Camelotról részletesebben:
lásd még)
|
A gyalog átléphet a szomszédos üres mezőre, vagy, ha a szomszédos mezőn úgy áll bábu, hogy mögötte üres mező van,
akkor azt átugorhatja és ha az ellenséges, akkor leüti.
Ugrássorozat (egy lépésben több ugrás) megengedett (tehát: nem kötelező), de nem keveredhetnek
az "ütéses" és a "sajátbábus" ugrások. (Ha ütéssel indított, akkor csak további ütések következhetnek,
ha saját bábu átugrásával indult, akkor viszont abban a lépésben nem üthet.)
A lovag mozgásszabadsága annyival több a gyalogénél, hogy a saját bábu
átugrása után, nem tiltott ütéses ugrással folytatnia. (Ütéses ugrást azonban, -ugyanabban a lépésben-,
a lovag sem folytathat saját bábu átugrásával.
| 
|
Mindkét bábura érvényes szabály még, hogy: egy adott lépés ugrássorozatában kétszer ugyanaz a mező nem érinthető.
(Lásd az ábrán mutatott lovag-lépést, amelyben zászlócskák jelzik a már érintett mezőket.)
A játék "Kastély-elfoglaló" céljából következő fontos szabály, hogy a saját kastélyunkba csak ütéssel léphetünk be
és amint lehetőségünk van rá, azonnal ki is kell lépnünk onnan.
Ez a kötelezettség "űbereli" a lépéskényszert is, azaz a táblán felkínált ütést is vissza kell utasítanunk, ha valamelyik
figuránk a saját kastélyunkban ragadt és előbb a kastélyunkat kell kiüresítenünk.
Egyébként, ütéskényszer van a játékban, azaz: ha ellenséges bábu áll ütésben(*), akkor kötelező ütnie a
lépésre következőnek.
| 
|
(*) Nem kötelező az ütéses lépést elindítani a lovaggal, ha csak saját bábu átugrása után
kerülhet ütéshelyzetbe és olyan sincs a szabályok között, amit a Dámából többen ismerhetnek,
hogy alternatívák közül a több ütést eredményező lépést
kellene választani.
|
|
|