"fa esik és fú..."
(papír és ceruza mindig kéznél van)

Két évig szerkesztettem a játékrovatot, a cikkek többsége fokozatosan beépült a "Táblajátékos" oldalaiba, néhány pedig még megtalálható a Magister archív -ban. (Nagylaci)

Az alábbi néhány, nyári táborozáshoz javasolt, nyelvi játék megtalálható a táblajátékoson is ...

Itt, a vakáció! Nyaral a család, táboroznak a srácok. Aztán, az amúgy is rövidke szabadság alatt, egyszer csak elered az eső, és az újra négy fal közé menekültek között megszólal valaki: "unatkozom, játszunk valamit!"

Ilyenkor kerül elő a korosztálytól független barkochba, vagy annak valamelyik sztoris változata, amikor egy (általában krimi-) történet megoldását kell, igen/nem-mel megválaszolható kérdések sorozatával, kitalálni.

Sokak kedvence a kisebbek régi, "amerikából jöttem, mesterségem címere…" játékot idéző "most mutasd meg!" Aztán ott vannak a dobókockások, a zálogosdik, a szóláncok, az azonos betűvel kezdődő "ország város, folyó", vagy napjaink egyik sikerjátéka, a tabu. Ez utóbbi lényege: úgy kell egy előre megadott fogalmat felismerhetően jellemezni, hogy közben nem használhatjuk az előre kijelölt, "legszájonfekvőbb" szavakat.

Persze a "táblások" közül is jöhet néhány. Ha van papír és ceruza, máris rajzolhatunk egy malomtáblát. Ha netán a papír "kockás", akár azonnal amőbázhatunk. Kis találékonysággal, szinte bármelyik táblás elkészíthető. Pl.: Az áprilisi Magiszterben mutatott Pylos, akár homokból gyúrt golyókkal is játszható, csupán időnként az egyik golyókészletet be kell nedvesíteni, ami ugye vízparton nem jelenthet gondot.

Ám, ezeket, mint a "gondolkodós" táblások többségét, csak ketten játszhatjuk.

Nem sokkal jobb, mint amikor ki-ki elvonulna a maga keresztrejtvényével. Pedig egyre kevesebbet van együtt a család. Ez a gondom, a nem is olyan régen sokak kedvelte tüskejátékkal is. Tudják: amiben az egyik játékos eldug egy színkombinációt, melyet a másik játékos rákérdezések sorozatával próbál kitalálni. Valójában csak az egyik játszik, a másik "rabszolga", hacsak nem két készlettel űzik a játékot, persze felcserélt szerepekkel.

A játék, mint feladvány, egyébként remek agytorna (érdemesült a MASTERMIND, az eredeti angol nevére), bár többen jobban kedvelik a szókitalálós, ill. a betűs változatát. Talán azért is, mert ezt többen is játszhatják. Egyik játékos felír egy (a többiek elől eldugott) lapra egy ötbetűs szót, amit a játékosok egymást követően 1-1 ötbetűs szó rákérdezésével próbálnak meg kitalálni. Minden elhangzott tipp után két információt kapnak:

1. a tipp hány betűjét tartalmazza a kitalálandó szó és

2. ebből hány van ugyanazon a helyen a rejtett szóban.

Természetesen, az nyer, aki előbb mondja ki a jó megoldást.

Ha többen egy szó kitalálására játsszák, akkor a "tábla", azaz a jegyzetelés el is maradhat. (Akkor, -a résztvevők figyelmétől függően-, sokkal több tipp fog elhangozni és a játék, hasonló lesz az elrejtett tárgyat kereső "hideg-meleg-tűz-tűz" játékhoz.)

Gyakorlottabbak (kb. 5 főig) próbálkozhatnak mindenki, mindenki ellen alapon, papíron ceruzával. Ekkor, a játékosok, egyszerre dugók is és kitalálók is. Persze minden kitalálandó szónak külön tipposzlopot kell nyitni (már, ha következetesen akarunk kérdezni) és mindegyik oszlopba be kell írnunk a tippet is és találatait is.

Ez a változat igen jól "működik" különböző tudásúak között is, mert nem zárja ki teljesen a szerencsét sem.

Ugyanakkor, még a profik számára is érdekes lehet a játék kimenetelének manipulálása, azaz: mikor, kinek az eldugott szavára kell koncentrálniuk. Igazán versenyszerűen úgy űzhető, ha a dugó, mint játékmester körbejár és az egyéni tippek soraiban, írásban adja meg a találatokat. Ilyenkor, célszerű nem szavakat, hanem ötjegyű számokat elrejteni, melyeknél kevesebb hiba lesz majd a dugó válaszaiban.

A papíron, ceruzával űzött nyelvi játékok közül talán a legérdekesebb a 6x6 vízszintes/függőleges. Akik próbálkoztak már keresztrejtvény készítésével, tapasztalhatták, hogy nem kis találékonyság kell úgy elrendezni betűket egy négyzetrácsban, hogy azok vízszintesen is és függőlegesen is értelmes szavakat alkossanak. A 6x6 játék, könnyebb is, nehezebb is a keresztrejtvény készítésénél. Itt nem kell ügyelni arra, hogy a szavak frappánsan és főleg röviden körülírhatók legyenek, ám nem is válogathatunk tetszőleges betűket. A játék lényege ugyanis, hogy valamennyi játékos mond betűt (a rákövetkezés sorrendjében). Ha pl. négyen játsszák, akkor minden negyedik betű lesz csak saját szabad választás, a többi: az ellenfelektől jön.

Részletes szabályok:

Mindegyik játékos rajzol egy 6x6-os négyzetrácsot, majd a körben ülés sorrendjében egy-egy betűt mondanak, melyet ki-ki saját négyzetrácsa tetszőlegesen választott helyére ír be. Fontos szabály, hogy új betű csak a korábban mondott beírását követően hangozhat el.

Ha betelt a 36 mező, akkor következik a pontozás. Mind vízszintesen, mind függőlegesen össze kell számolni az értelmesre sikeredett szavakat. Egy-egy szó pontértéke, a szót alkotó betűk számának négyzete. (A duplák - sz, ny, stb.- 2 betűként számítandók. A ragozott, jelezett szavakat többnyire még a profik is elfogadják, de abban javasolt megegyezni, hogy egy betű csak egyszer, a leghosszabb szóban szerepelve hozhat pontot.)

A maximálisan teljesíthető pontszám (6+6)x36=432. Ez persze még akkor is nehezen lenne elérhető, ha minden betűt előre ismernénk. Tapasztalat, hogy egy 4-5 fős társaságban 300 pont felett elért eredmény már nyelvi virtuozitást jelez. Különösen, ha a játékosok között akad valaki, aki mindig ugyanazt, pl. mindig az x betűt mondja.

Ha éppen nincs partnerünk, kiváló tréning és szinte mindig sikerélmény nyújtó időtöltés egy-egy "mágikus" szónégyzet elkészítése. Gyakorlottabbaknak javasolt, hogy a négyzetrácsba beírt (és minél kevesebb féle betűk) vízszintesen is és függőlegesen is, oda- és visszafelé olvasva is értelmes szavakat alkossanak. Lásd pl. az alábbi 5x5-öst. Ennél a magánhangzók és mássalhangzók sakktáblaszerű elrendezésére törekedett az alkotó, ami többnyire segít a megoldásban. Ámde mit tegyünk akkor, ha a két átlóban is értelmes szavakat akarunk kialakítani…?

A nyárra nem adunk "házi feladatot", de továbbra sem leszünk hálatlanok azokhoz, akik egy-egy kedvenc táblajátékukat, netán egy, arra készített feladványt kínálnak fel közlésre a Magiszter táblajátékos rovata számára.