Táblajátékosok országos feladványmegoldó versenye (2000.)

Eredmények:
1. Csizmazia Tamás (100/97 pont)
2. Tóth Szabolcs (100/85 pont)
3. Károlyi Zsuzsa (100/60 pont)

További sorrend:
Szabó Sándor, Maros János, Hódsági Éva, Gáspár Imre,
Virág Péter, Sáró Pál, Keitl Edit, Hajdó Jenőné


PENTE

Világosnak van egy négylépéses teljesen egyértelmű megoldása, melyben sötét végig olyan kényszerben van, hogy mindig csak egyetlen választ adhat (ezt mutatja az amináció és erre gondolt eredetileg a feladványkészítő):
1. M13 / L12, majd 2. L13 / K13, 3. M11 (üt) és lesz két nyitott ötöse 4. nyer.
Ámde, ha mindig tud ütni, akkor nyerhet 3 lépésben is világos. Sötét alábbi megoldásából az látszik, hogy ő is csak 3 lépésben nyerhet, miközben folyamatosan üt világos. Ha tehát világos indul, akkor lépéselőnyével előbb üti meg az öt párosát...



Sötét jó indításai: M8, M12, H12, H13. Mindegyik háromlépéses győzelem. Az első kettő kétoldalú négyest nyit, melybe bele kell ütnie világosnak, ha hosszabb partit akar.
Nézzük pl. sötét 1.:M8-as indítását! Ha világos K12-ön üt, erre 2.:I11 úgy üt vissza sötét, hogy két világos páros is támadásban marad... Ha K8-cal üt világos (ezt mutatja az animáció), akkor a 2.:L7-el visszaütő sötét egy ötössel fenyeget, egyszersmind támadja a G9,H9-en álló világos párost. Tehát vagy ötössel nyer, vagy öt páros leütésével a 3. lépésében.


MASTERMIND

12364 és
3142, ill. 2413

(Könnyűnek találtattak? Nos, a második kb. 20 éve volt egy nemzetközi minősítőverseny feladványa. Aki csak az egyik megoldását küldte be ennek, most nem kapott pontot érte.)
Részletesebben nézzük az első feladatot:
Az első sorban az 5 lesz a hibás, hiszen egyetlen lehetséges pozícióban nincs helyen. Az is egyértelmű az első sorból, hogy az 1,2,3,4 közül csak egyik nincs a helyén, tehát egyikük az ötödik pozícióban van. (Helycsere esetén 2/2 lenne a tippre kapott válasz.)
A 6-os lesz a hiányzó ötödik, de ez nem lehet az 1, a 2. az 5. (fenti miatt) és a 3. helyen sem. Ez utóbbin azért nem, mert akkor az első tippsorból következőleg a 3-as kerülne az 5. helyre, ami viszont ellentmond a legalsó tippsorra kapott infónak.
Ha a 6-os csak a negyedik helyen lehet, akkor a legfelső tippsorból a 4-est kell áttenni az ötödik pozícióba.


PIKK-PAKK

Az elsőt szinte mindenki...
1: Sötét első tolásával a 69-re, a második (nyerő) tolással az 59-re kerül golyó.

A másodiknál érkezett be "lehetetlenséget" számonkérő reklamáció is, pedig...
2: Sötét tolásával előbb a 92-re, majd a 15-re kerül golyó. (Itt, közben világos nem tud mást tenni, mint kényszerlépésével segíteni sötétnek.)



"UFOLOGIKA"

Az első nem volt nehéz:
Csak az 5-tel lehet indulni (a 4 mindent lebénítana)
5: 41,43,23,24,34,32.
A piros pedig: 42,43,23,24,34 és "potty"

A hatlépésesre egyetlen jó megoldás érkezett, lásd animálva... (Gratulálunk Csizmazia Tamásnak! Ez tényleg nehéz volt!)



ROTARY

Ezzel nem volt sok gond:
1: 53 körül forgat sötét az óramutató járásával ellentétes irányban 2 pozíciót.

2: a 66 körül 3 pozíciót forgat (ugye mindegy milyen irányban?)