Az általam ismertek közül ez a "legagresszívabb" ütéses játék. Ütsz akkor, ha "megtámadod" ellenfeled
egyik bábuját (bábusorát) és ütsz akkor is, ha "visszavonulsz" ellenfeled bábujától (bábusorától).
Mindkét esetben a lépésed meghatározta vonalba eső ellenséges bábu(k) kerül(nek) le a tábláról: vagy az(ok), amely(ek)
mellé léptél, vagy az(ok), amely(ek)től egy mezőnyit eltávolodtál.
Az ábrán mutatott állásban, ha a (zöld pöttyel jelölt) üres helyre lépsz át sötéttel (egyébként lépni, mindig csak a szomszédos
üres mezőre szabad) akkor vagy a balodali (a "támadott"), vagy a jobboldali (amitől éppen "visszavonulsz") fehér bábu
lesz leütve. Az, hogy melyik, az: a Te választásod. (A progiban -komfortosan- úgy van megoldva, hogy az ilyen
kételágazásos esetekben az ütésre kiválasztott ellenséges bábura kell rákattintani.)
A legelterjedtebb változatban a fenti ütés-szabály az ellenfél összefüggően érintkező teljes bábusorára
vonatkozik, más varikban csak egyetlen, az akciódhoz legközelebb állóra.
Mindegyik variáció közös szabálya az ütéskényszer (ha tudsz ütni az adott állásban, akkor kötelező), illetve
a megkezdett ütéseket (akár irányváltással is) kötelező ugyanabban a lépésben folytatni (kivéve: ha
ezzel: valamelyik már érintett mezőre kellene visszalépni).
A másodiknak lépő előnyét csökkenti az a megállapodással választható kezdési szabály, hogy az ütéssorozat: az első lépésében tilos világosnak is és
sötétnek is. |