Nézz bele a


az ABALONE

Bevallom, sokáig irígykedtem az Abalone világ-sikerére és máig nem hiszem, hogy francia fejlesztőit (Laurent Lévi és André Jarno, 1986.) nem a magyar Pikk-Pakk inspirálta.
A "Rubik-kocka" idején ugyanis, amikor a világ igencsak elkezdte figyelni a magyar játék-szabadalmakat, elindítottuk a találmány francia bejelentését is (1982.)

Mára, túl vagyok ezen. Megszoktam, hogy több ötletem tűnik visszaköszönni más forrásból és magam is gyakran "kitalálok" olyat, amiről később kiderült: már mások korábban publikálták.

A partit az nyeri, akinek elsőként sikerül ellenfele 6 db golyóját letolni a tábláról.
Kezdőállást lásd az ábrán: 1/eredeti-vari, 2/verseny-vari.

Lépés-szabályok:

1. Lépésenként min. 1db, max. 5 db golyó mozoghat, ez utóbbiban max 3 db lehet saját.

2. Mindig többségben kell lenni a lépő folytonos sort alkotó színének.

3. Max. 3 db saját, folytonos sort alkotó, bábu oldalirányban is elmozoghat egy pozícióval
(sorával párhuzamosan, ha mindegyik bábu érkezési helye üres).



Változatok

A játék közkedveltsége, természetszerűleg szüli a változatokat...
Az ábrán mutatott 1., 2., 3. jelűek:
csak kezdőállásukban mások;
a 4. és 5 jelűek: háromszemélyes változatok (amelyekben három saját tolhat el két ellenségest és színtől függetlenül 6 db ellenséges letolása jelenti a győzelmet);
a 6-ban pedig: a semleges golyó letolására módosul a játék célja.


Jól működik a pikk-pakk négyzetes tábláján is. Ekkor a tábla 7x7-es középső részén folyik a küzdelem és az ezen kívülre mozgatott bábuk kerülnek le a tábláról.
Úgy a legérdekesebb, ha a versenyzők felváltva, egymást követően egyenként rakják le a táblára 18-18 db bábujukat, majd az utolsóként lerakó kezdi meg a tologatást. Itt is összefüggően érintkező bábusorokat (vagy oszlopokat) mozgatnak a játékmezőn, de a cél itt (Abaloneként) az, hogy ellenfelük bábuit letolják a tábláról.

A játék megkezdése előtt további (a későbbi vitákat elkerülendő választható/variálható) egyeztetés javasolt:

- hány (javasolt: 10 db) ellenséges bábu levételéig folyik a küzdelem
- egy lépésben annyi pozícióval tolható el egy-egy sor, ahány saját bábut tartalmaz
- egy lépésben akárhány pozícióval eltolható a többségi sor
- a bábusorok csak szabad mezőkön haladhatnak át, az ütközés megállítja a tolást
- toláskori ütközés után is továbbtolható a sor, ha megmarad a lépő többsége
- a "tiszta" (csak saját bábuból álló) sor(rész) oldalirányban is elmozgatható
- saját bábu is levehető, ill. saját bábu nem vehető le.