Világsakkfesztivál 2015.

Az ostobaságnak és a pályára alkalmatlanságnak a kompetenciája.
(Sajnálom, tíz éve értetlenkedek-tiltakozok a sakkovi ellen, ma már pedig:
veszélyes vírusnak kell tekintem az első elemiben választható tantárgyként pusztító korai sakkot...)


Polgár Judit (a "Legjobb Európai Tananyag Díj"-as) "Sakkpalota" programjának legnagyobb erénye, hogy meggyőző kritikáját adja sok-sok "pedagógus" alkalmatlanságának. Átnéztem néhány youtube-videot és rácsodálkoztam a csillogó szemű lelkes "pedagógusokra", akik most fedezték fel ... (voltaképpen nem a sakkot, hanem a)... a JÁTÉKOT, mint oktatási-nevelés eszközt. A bemutatók, a nyilatkozatok, az élménybeszámolók mindegyike értelmes-hasznos gondolatokkal van tele akkor is, ha a eltekintek a folytonosan beleerőszakolt "sakkozásosditól"...
... és mindez csak most jut az eszükbe? Fel sem merül az a kérdés, hogy miért pont a sakk?

Persze egy üzletileg is eredményes projekt nem nélkülözheti a show-elemeket.
Amúgy meg benne van a "mindennapos testnevelés" is és benne van az "énekeljünk minden nap" tanreform is:
>>> Széchenyi Katolikus Általános Iskola - "Zakatol az agy"
...no meg némi labdajáték és persze a foci sem maradt el:
>>> Nagy Lajos Király Iskola - "Sakkbábok olimpiája"
A hetedikesek bemutatóján már megdöbbentem...:
>>> Kováts Mihály Általános Iskola Karcag- "Fekete-Fehér tánc"
... hiszen ennek aztán végképp semmi köze nincs a sakkhoz, lásd pl. (tucatnyi ilyen közül):
>>> Hofkirchner Strumpfhosentanz
Aztán még az ovisok is (hidegrázást kapok az idomítás csodáját látva):
>>> Brumi Óvoda - "Pici gyalog álma"


Vedd észre a lényeget! Nevelési-oktatási eszközként használható a játék, a mese, a ...
Vedd észre, hogy ez a "világsakk-fesztivál" nem a sakkról szólt, mint ahogy a:
>>> Sakkpalota-30 órás kurzus -ban is csupán egy mintának tekinthető a sakk arra, hogy mi mindent érhetünk el némi kreativitással...

Az a pedagógus, aki most végre felismeri több éves gyakorlatának hiányosságait akkor is alkalmatlan a pályára, ha az akkreditált kurzus elvégzése után nem merül fel benne kérdésként: mindehhez nem léteznek az életkornak az érdeklődésnek megfelelőbb játékok? Miért pont a sakk? (Ha úgy nézed-értelmezed, hogy a sakk-hivatkozásokat átugrod és helyette mindig csak valami játékra gondolsz, akkor tán te is elgondolkodsz):
>>> Sakkpalota Nemzetközi Pedagógus Konferencia 2015.

A korai sakk már ovis korban sikeresen riaszt el minden más gondolkodós játéktól, hamar kialakul:
"ez nekem magas, ez nem érdekel, ezen gondolkodni kell".
A sakk ugyanis szelektál, rétegigény...
A kicsiknél akkor is így van ez, ha mesés, csicsás, stb. csomagolással nyeletjük le a pirulát..., mert már egyetlen év alatt elkerülhetetlenül kiválasztódik a magabiztos, sikeres, de szűk élmezőny..., míg a sokasági másik oldalnak egy életre emlékezetes lesz a kudarcélmény: "ez nem nekem való".
Akkor is, ha nem cél, csupán eszköz a sakk...
Sokkal hatékonyabb eszközök léteznek ugyanis, az életkornak megfelelőbbek...

Szívesen sakkozok és P. Juditnak, az eredményeinek is őszinte tisztelője vagyok, de...
...és talán ezért is tartom bűnnek, hogy nevét adja ehhez az őrültséghez.
Pontosabban, ŐT megértem, mert Ő jól csinálja, hiszen sugárzik RÓLA a téma-szeretet, a lelkesedés,
ami mellett már szinte teljesen mindegy, hogy mi a felhasznált eszköztára.
( Persze üzletileg is megéri, bár bennem felmerül a kérdés: hány suliba juthatnak el ezek a csicsás-díszes-vonzó eszközök, amikbe azért... csak-csak be kell csomagolni a keserű pirulát: >>> Polgár Judit WEBSHOP )
Ámde, a trendi téma kontár módon követői...?


(Miért is a fél országot analfabétizmusba juttató "képolvasásos" divat jut eszembe, amikor a fonetikus, szótagolva tanulható magyar olvasás helyett, a nyelvi sajátosságból következőleg angolban bevált módszernek volt "divatja"...?)

Ja igen! A NER oktatáspolitikája:
Mi kell a magyar gyereknek? Egy kis hittan-erkölcstan, egy kis sakk és sok-sok testnevelés.
Ezzel lesznek egészséges, munkabíró, a gondolkodást elutasító, engedelmes közmunkás rabszolgák.
(...Kivéve persze a kiváltságosakat...)

         Néhány korábbi hozzávaló (változatlan szöveggel):                                                                                 
>>> A sakk, mint iskolai tantárgy? 2007.
>>> sakkozó ovisok 2009.
>>> Nem a módszer, hanem a személy hozza a sikert 2010.
>>> Sakk-logika oktatási program (Sakkpalota) 2014.


Barátaim és szülők kérdezősködéseire >>> egy ajánlás picuroknak    (2015. 11. péntek, 13. Nagylaci      jatektan.hu)