( 2011.09.01. )

     










     A "sakkal" legalább 10 éve vitatkozok, a "dartson" még kiakadtam,
a "kézilabdán"..., már csak köptem egyet.
(Az idéző jelek közötti sportágak egyikével sincs problémám! Csak annyi: Miért pont ezt?)
Meggyőződésem, hogy ami a NAT-ból leginkább hiányzik, az egy olyan interdiszciplináris tantárgy, ami a kíváncsiságra, az érdekes észrevételére, a kérdezésre, a problémamegoldásra,
az önképzésre, a saját véleményre, az új elsajátítására,... stb.stb.stb. Nem folytatom.
Már sok helyütt, már sokszor leírtam. Nincs mit hozzátennem.

A Játéktan frissítését nem tervezem, csupán időnként még meg-meg piszkálom a "káoszt".
Ezek elérhetők lesznek a LETÖLTÉSEK menüpont alatt, ill. jelezni fogom a facebook oldalon.


    
Az áprilisban kiírt >>> pályázat pedagógusoknak ez év karácsonyáig nyitott.

Változatlanul abban reménykedek, hogy talán mégis elindíthat egy közös műhelymunkát,
amelyben néhányan túlléphetünk a játékszabályokon és foglalkozhatnánk a hogyannal.
Ne csak azt mond, hogy "fejleszti a gondolkodást", mutasd meg hogyan!
Mintegy félszáz TÁMOP pályázati anyagot sulis programot néztem át "gondolkodás fejlesztés táblajátékkal" témában... Oldalakon át definitív idézetek: "mi a játék", mit fejleszt", "miért hasznos", "wikipediából kimásolt játéktörténelem", stb. Csak azt nem találom, hogy hogyan... Látok óraterveket: bennük jó esetben (nagyon ritkán) feladatokat. de segítséget, rávezető gondolatot, ötletet ezekben sem. Általános instrukció: "Légy ügyes!" "Meg tudod oldani!"
Tudom, hogy nehéz. Kicsit „tyúk-tojás” a probléma:
nehéz a hogyanról ötletelni Azoknak, Akik még nem ismerik az adott játékot.
Kb. egy éve lesem, hogy történik-e valami a "táblajáték és nevelés" c. facebook-csoportban. Azon kívül, hogy M.Misi barátom nyomja fel-fel az anyagokat... Hozzászólás, tapasztalat semmi...
Felajánlom: kibővítem a fenti pályázatot!!!
Kész vagyok díjazni mindegyik "érdemi tapasztalatot-megosztó, hogyanos" kommentelőt...
...5-5 db Pikk-Pakk és MiniJátékMester... csak a postaköltséget nem vállalom
:-)

Ha keresel valamit és tudod, hogy kb. mikor tettem fel:

                       


  írd be mit keresel:

 ÚJDONSÁGOK

(frissítve: 2015.06.28.)

 LETÖLTÉSEK


 >>>

>>> kapcsolat


 JÁTÉKTAN-jegyzet


 ÓRATERVEK

 legutóbb feltett


 JÁTÉKOK

 legutóbb feltett


2011.előtti archív

 Zillions

 MTTE




Levelet hozott a G-mail. Igaza van V.A.-nak. Köszönet érte!
Kérem: javítsátok a fenti szöveg helyesírási hibáit!

Igényesebb és hitelesebb lesz a kezdőoldal, ha eltűnnek róla a TÖK GÁZ helyesírási hibák.
- hogyha a honlapnak Játéktan a címe, akkor legyen rajta nagybetűvel
- az ÖSSZES kezdő idézőjel: lent (igen, pluszmacera)
- idézőjel: összetett szó, egybeírandó
- a „Meggyőződésem....” kezdetű mondatba jó lenne egy állítmány
- a ... használata előtt-után nem kell vessző
- meg-megpiszkálom
- facebook-oldal
- „...túlléphetünk a játékszabályokon, és foglalkozhatnánk a tananyaggal.” ? mellérendelő összetett mondat, tagmondatai közé vesszőt kell tenni
- mondd : 2 D, felszólító mód, teljes hasonulás, 5. osztály...
- „mutasd meg, hogyan” ? alárendelő összetett mondat, tagmondatai közé vesszőt kell tenni
- gondolkodásfejlesztés: összetett szó, egybeírandó
- Wikipédia
- mondatkezdő „de...” nagybetűvel írandó
- Táblajáték és nevelés: ha ez a címe a csoportnak, nagybetűvel írandó
- és végül: attól, hogy valaminek a facebook-on nincs nyoma, attól még bőőőőőőőőőőven létezhet !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
V. A.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------



V. A.!

A "hitelesség"-ről:
elmetorna, játéktan, hétpróbás, talponmaradós, logi-ka-szinó, tőtike, pikk-pakk, rotary, ... és még folytathatnám a felsorolást, amiket lennél oly szíves elfelejteni és tartalmukat nem használni, ha "nem tartod eléggé hitelesnek".

Július 16-án írtam az alábbit, de aztán mégsem küldtem el Misinek... , aki legalább 10 éve már jól ismeri a gondolataimat...
10 nap elteltével, további 2 óraterv közzététele után, átszerkesztve, kibővítve, nyilvánosan szóltam be a Játéktan facebook-on. Már nem Misinek szántam, hanem Azoknak, akik jelentkeztek a csoportjába,
mert: "szeretnének írni és hozzászólni".
Misi, tudom, megértette a szándékot ("bele a kavicsot az állóvízbe!"), azonnal át is emelte...
Kérdezd csak meg tőle:
vajon ilyen ostoba reakcióra számított Tőled a "Rajta vagyunk!" ígéretet követő hozzászólásod alapján?
Egyáltalán, mi az értelme-célja az Általad küldött privát levélnek?

Sajnállak!
Esetleg, mutasd meg Misinek a leveledet is és a válaszomat is.
A minősítésedet tőle tán hitelesebbnek fogod tekinteni, mint ha én sértegetnélek.
:-)
Nagylaci

================================================

Szervusz Misi!
Dög meleg, nincs légkondim, amúgy is elszáll az agyam, önkontroll nélkül mondom hát a magamét.
Kedves Misi, már megint elszállt Veled a ló!
Döntsd már el végre, nevelni-tanítani használod a táblajáték-eszköztárat, vagy versenyekre készíted fel a jobbakat? Egyáltalán, kiknek próbálsz mintát adni ezzel az óravázlattal?

>>>> Matematikai gondolkodásfejlesztés táblás játékokkal – 1. óravázlat

Az óraterved (megérthető, hogy) saját felhasználásodra készült. A beírt kulcsszavak Neked emlékeztetők (mert tudod a kifejtést, tudod, hogy mit akarsz), de többnyire értelmezhetetlenek a témával most ismerkedőknek. Így, semmiképpen nem alkalmas a módszer, az ötlet, a lényeg mintaként történő közlésére, továbbadására.
Mi több, elrettentő is lehet: "sose nem fogom tudni ezt így utána csinálni"
(Megjegyzem: 45 percben biztosan nem.) Persze lájkolni fognak, mert...

1. Már az elején: milyen "szerepek kiosztása"? Mit is "rotáljanak"? A sorolt csoportos feladatok munkájához milyen szerepeket javasolsz? (Pl.: feladatkiosztó, jegyzetelő, ellenőr, szóvívő)
Az már az én egyéni problémám, hogy viszketést kapok az óratervekbe bemásolt,
"mert hát ott a rubrika, írjunk már bele valamit",
készség-képesség oszlopok közhelyesen ismétlődő tartalmától,
amik valamennyi táblajátékos foglalkozásra (is) passzolnak.

2. A szabályok "átismétlése"
A "játék célja" és a "kinyer" itt alapvetően logikailag szinonimák. A játék célja helyett jobb a "verseny célja", a "szabály" helyett pontosabb a "játékszabály".
A játékszabálynak pedig nem része a kézfogás, de ugye vannak az általános udvariassági szabályok és a játékonként speciális, a vitákat elkerülendő szabályok.
Az előbbiekből pl. a "kézfogás", a próbajátékokban túlzottan erőszakolt (mert amikor közösen gondolkodva vissza is léphetünk, akkor "nem a játékos nyer, hanem az állás a nyerő"), míg az utóbbi praktikusan (Pl. a Reversiben: a lerakott korongon rajta marad az ujjam, ami könnyíti az ellenőrzést) sokkal fontosabb.


3. Komolyan megcsinálták? 15 perc 6 játékra? Beleértve a játékszabályok füzetbe történő leírását is, meg próbajátékot is?
Vajon minden olvasó számára egyértelmű, amit én látok: ez csak úgy lehetséges, ha ezekkel a játékokkal részletesebben is találkoztak már! Ám ekkor, én, egyszersmind (a feladatok tartalmából) azt is látni vélem, hogy a játékok egyedi feldolgozásával foglalkozó órán, már a későbbiekben sorolt, egyszerűbb csoport- és egyéni feladatok 70-80 %-ban elő kellett, hogy forduljanak.
És ha már kukacoskodok: Ha már vannak a csoportok, akkor előbb az ismétlés célú próbajáték
(gyakorlat közben kijavítják egymás hibás értelmezéseit),
aztán a szabály egyenkénti lejegyzése (a megállapodások rögzítése.)

Mindez játékonként alig másfél perc alatt?

4. Az kizárt és a teljes foglalkozás értelmetlen is lenne, hogy kiosztanád: melyik csoport melyik játékkal foglalkozik. Tehát: mindegyik csoport mindegyik játékkal!
Nos itt jön be megint, hogy megint a versenyre felkészítő szándékodat látom dominálni, amit még meg is erősít a játékválasztás: egyedül a Reversi lényege nem passzol az idei Hétpróbásra kiválasztottaid közé.
Választottál az órára 6 játékot. Szerintem azért ezeket, mert a fejedben már ott volt a következő Hétpróbás. Ami persze nem probléma a hejős osztályodban, de követendő mintaként tovább adni "matematikai gondolkodásfejlesztés" címen?????
Ezzel a címmel-célzattal (szerintem mindig, de egy követésre ajánlott demonstrációban feltétlenül!) csak akkor hatékony egyszerre hattal foglalkozni, ha eszközként használom összehasonlításra, különbségek keresésére, a rokonságot mutatók sorrendbe állítására (melyik ötlet továbbfejlesztése a másik), stb.
Ezzel szemben, az óratervedben mindegyik játék diszkréten elkülönül a másiktól, azaz
nem több, mint 6 "db" egymást követő foglalkozás zanzája.
Elrettentő még a gyakorlottabbaknak is!

Az óraterv számomra egyetlen emlékezetes (poénos) ötlete a téma megnevezése: "a nagy rablás". Ám, csupán ez önmagában, nem indok pont ennek a hatnak a kiválasztására. (Úgy érzem, megint csak befolyásolsz a saját kedvenceid felé. Ez persze elkerülhetetlen, nálam is, de sokkal jobban igyekszem elrejteni a lólábakat.)
:

5. Végül, még itt van az utánozhatatlanul "elrettentő":
"Csomagoló papír, vonalzó és filctoll..." >>> tehát nincsen előre nyomtatott feladatlap. Hány perc alatt rajzolható le vonalzóhasználattal a hat játékmező? Azután persze még:
a 6 témában, témánként 3 csoportfeladat. 18 feladathoz összesen 10 perc az előkészületre, megoldásra és az írásos dokumentálásra???
Ha demonstrációra, mintának ajánlod az anyagot, akkor nem mellőzhetsz feladatlap-terveket, és azok megoldásait, mi több: némi magyarázatot a megoldáshoz a kevésbé gyakorlott kollégáid számára.

Barátsággal, Nagylaci


Ui.: A Játéktan kezdő ("újdonságok") oldalán szeptemberig biztosan fenn fog maradni:

Kb. egy éve lesem, hogy történik-e valami a "táblajáték és nevelés" c. facebook-csoportban.
Azon kívül, hogy M.Misi barátom nyomja fel-fel az anyagokat... Hozzászólás, tapasztalat semmi..."

Május vége óta végre elkezdett növekedni a csoportod létszáma:
"Akik szeretnének írni és hozzászólni"

Vajon miért nem teszik?