"SZERENCSE IS" tartomány

Lehet szerencsétlen is a tartomány névválasztása, de szinte mindegyik ide sorolt játékban szerepe van egy újabb játszótársnak: Fortuna istenasszonynak.

 

 A szerencsetényező megjelenése korántsem tekintendő lekicsinylőnek, mert a tartomány megyéibe sorolt számos játék intellektuális, kombinációs (soknál valószínűség-számítási ismeretek) igényessége nem kevesebb attól, amit általában elvárunk a stratégiai táblás játékoktól.

 

Egyáltalán, táblásoknak tekinthetők-e pl. a dominók, vagy a kártyajátékok? A rokonság tagadhatatlan.

Pl.: sok pasziánszban, akár jellegzetes tulajdonságot mutató mezőket is megtalálunk a 'kártyaasztal-táblán'..., de jellemző rekvizitumaikban és a jelentékenyebb szerencse-tényező tartalmukban, többnyire mégis csak elkülönülnek a táblásoktól. Van versenycél, van lépésszabály, előfordul kezdőállás is, stb., de a táblásokkal ellentétben, ezeket szinte soha nem "nyílt lapokkal" játsszák. Különös sajátosságuk, hogy a játék során arra is törekedni kell, hogy (megfigyeléssel és következtetéssel) kitaláljuk versenytársunk nem látott lapjait.

 

Első gondolatra kézenfekvőnek tűnik a tartomány megyéinek csoportosítása a rekvizitum jellege szerint.

Kártyával, vagy dominó-lapocskákkal? Adott játékok lényegét tekintve azonban, ez nem jelent olyan nagy különbözőséget, mint ami: a több-személyesek (társasági) és az egy-személyesek (pasziánszok, feladványok) között található.           (Lásd például a távol-keleti MahJongg és a francia-kártyás Römi hasonlóságait.)

 

Megjegyzés:

Mintegy 8-10 éve jelentek meg az első kártyalap-csomagok különböző logikai játékok tartozékaiként is.

Magam (figyelembe véve, hogy többnyire a 4-7 éves korosztály számára készülnek) a szülők-, a gyerekek játékait segítő felhasználók segítése mellett, egyszersmind: némileg jogos kritikának is tekintem.

Ezen ötletadó kártyalapocskák nélkül ugyanis (az a tapasztalom), sokan bajban lennének:

 "Mit kezdjek ezzel?"; "Milyen sorrendben mutassam?", stb.

Egyre gyakoribb, hogy szinte kizárólag a külső megjelenés alapján vásárolunk játékokat gyermekeinknek

és egyre ritkább, hogy együtt leülve csemetéinkkel,

az érettségi szintjüknek és érdeklődésüknek megfelelő "adagolásban" használjuk ezeket a játékokat.

 

 

társas és pasziánsz KÁRTYÁSOK, DOMINÓK

 

"Fekete Péter", "Csapd le csacsi", "Svindli" … és bár tudom, hogy százával vannak még, de

a nálam a folytatás: Zsírozás, Makao, Snapszer, Rikiki, Römi, Kanaszta, Ulti, Tarokk, Bridzs.

Egyikben sincs "gyerekekkel játszós" tapasztalatom, ami alapján kiemelhetnék belőlük részletezendőket.

Az alábbi néhányat azonban, a jatektan.hu-ra gyűjtöttekből válogatott ínyencségnek tartom.

 

 

'Sebastopol_domino'

Játékosonként 7-7 db dominóból nyitáskor, középre a duplahatos kerül, majd játékosonként körben-sorba, egymás után 1-1 dominó rakható le úgy, hogy előbb keresztben csak hatosok, majd azokra rá a külső értékekkel egyezők.  Ha nem tudsz rakni 'Pass'-olnod kell. Nem kell mindenleosztást megnyerned. Akkor bosszankodj, ha magas értékűek maradtak a "kezedben". (A kézben maradók összege a győztesé.)

 

'MexicanTrainDominoes'

Katt Play és a neked leosztott dominókból építs egy minél hosszabb sort magad elé.

Ezzel előkészíted a táblára rakást.

A játéktáblán (asztalon) , a jobb felül mutatott értékűvel kell kezdened.

 Miközben, ha te következel, az előkészítetteket fogod rakni a  saját ("You") sorodba, igyekezz megszabadulni a sorodba bele nem illőktől... A dupla után újra rakni kel

 

’KalverJassen’                             

"Magyarkártyával is játszható négyesben. N-S páros versenyez W-E ellen, 32 lapos adutt-választós, ütéses játékban. Egy-egy keverést követő leosztást az a páros nyeri, amelyik több pontot szerez az ütéseivel

Részletesebben : ../jatektan/____2012_006/klaverjassen.pdf

 

'Stop_the_Bus'

"Húz-dob" jellegű, a legmagasabb lapértékre törekvő játék.
Play, majd válaszd: Casual. Elsőre sokat "magyaráz" az egyébként kivitelében is professzionális progi. Juss túl rajta, másodszorra már nem lesz agresszív.
Vedd észre, hogy a busz, (ami mutatja, hogy ki következik), a STOP-tábláig "körbejár".

Részletesen lásd:  ../jatektan/____2012_006/Stop_the_Bus.pdf

 

’Toronyépítősdi’                               ’Toronyépítősdi(2)’

 Ejnye! Milyen tornyok ezek? Csereberével javítsd ki úgy a jobb oldalit, hogy minden elem csak nála szélesebb elemen álljon! A bal oldalit a progi javítja, versenyben veled... A kicserélt kő felajánlásra kerül az ellenfélnek: --(1) vagy elfogadja rákattintással, majd odakatt: ahova betenné (a kiesőt ellenfele felhasználhatja); --(2) vagy a kérdőjelre kattal: megnéz egy új követ. Ez utóbbit "YES"-el elfogadhatja, (és beteszi a tornyába), vagy "SKIP"-el passzolja. Figyeld a pontozását! Érj el maxi pontot!

A (2) változatban nem látjátok egymás tornyait.

Részletesebben lásd: ../jatektan/____2012_006/toronyepitosdi.pdf

 

 

'SPADES' (páros Rikiki)

Az automatikus keverés és osztás után,a lapok lejátszása előtt"be kell mondani" (BID): hány ütést fogsz vinni a 13-ból. Segítségként látod, hogy a veled szemben ülő partnered  és a két ellenfeletek mit vállalt. Mindig pikk (fekete szív) az adu. Színre szín kötelező, de sem ütés-kötelezettség (überelés), sem színhiány esetén adurakás-kötelezettség nincsen. (A túlütés megengedett, de a beígértekért több pont jár.)

 

PileTile                              ("gondolkodós-feladványos" pasziánsz)

A pasziánszokban többnyire nem kell különösebben gondolkodni, ...:rakosgatjuk..., aztán vagy kijön, vagy nem...Ez a "gondolkodósabb" fajtából van. Ha látjuk az összes lapot, akkor szinte biztos, hogy nem mindegy már az sem, hogyan kezdünk.

Játékszabályokat lásd: a "HELP"-je alatt!

 

LongLine                         ("gondolkodós-feladványos" pasziánsz)

"Egyszerűen", le kell szedni az összes lapot, az elrendezés két oldalának széleiről bontva úgy, hogy vagy a szín, vagy az érték azonos legyen a legutóbb leszedettel.

Játékszabályokat lásd: a "HELP"-je alatt!

 

"nevessenek"

A lapok figurái nevetőkre váltanak, ha mindkét találkozási oldalon megegyezik a háttérszínük a szomszédos lapokéval. Ráklikkel felveszed a lapot, majd újabb klikkel leteszed a kiválasztott mezőre. Amit a táblára tettél, az már nem vehető vissza (csak üres helyre helyezhető át), de a véletlenszerűen érkező három lap négyszer kicserélhető.

 

"+1/-1" leszedősdi

'ChooseaStartingBoard' menüben választhatsz alakzatot, egyébként:"+1, vagy -1" alapon leszedhető pasziánsz.

(Többen használják kabalának: " Ha reggel sikerül, akkor jó napom lesz".)

 

pasziánszok (szabályokat lásd lent)


FreeCell     Klondike     Pyramid     Spider     Tripeaks     Scorpion      
Gaps     Fortuna     Penguin     Crescent     Cruel     Accordion


nyíltlapos Klondike


Végre valakinek eszébe jutott nyílt lapokkal játszani! Katt: Play, majd Relaxing

 

' ComboCard '

Mindig 5 db kártyát látsz, amiből tetszőlegesen huzigálhatsz a táblára, amíg csak le nem fut az időd. A progi soronként és oszloponként figyeli az egymás mellé kerülők értékeit: Ha legalább 3 db sorban áll, vagy legalább 3 db azonos értékű, akkor pontot kapsz és az idő is növekszik.(Szín nem számít!)

 

’Lock&Roll’

Katt: INFO és nézd meg a pontozást a Rules&Tipp alatt. Akkor lesz érdekes, ha eléred, hogy kigyúljon fenn a JollyJóker... Ha jól rakod le (előtte megtervezed) csak akkor tudsz 1000 felett teljesíteni.   A ROLL-gomb "számol" és  új kockákat "ad".


’Bahama-Soliter’

Az eggyel kisebb, vagy eggyel nagyobb értékű kártyát lehet leszedni..., de van "pillangód" és vannak JollyJókerek..., amiket jókor felhasználva: sikerülni fog letakarítani a teljes táblát.

"HELP! Hogyan nullázhatom?"

Kezdőknek, itt, egyszerűbb: a "Play" előtt: "ChangePlayer" és "OK".

 

 

Fentiek is csak egy "kóstoló". Nem is szubjektivitás mentes válogatás.

Több játék-programot is másikra cserélnék, sok játékot kihagynék és újabb játékokkal bővíteném, ha…

…ha újra kezdeném…, akár már ma: a jegyzet első változatának lezárásakor.

 

A játék-típus legkedveltebbjei: a párosítós madzsongok, amiknek csak annyi közük van a távol-keleti ősi játékhoz, hogy az egzotikus rekvizitumait használják. Valójában: számítógépek nélkül meg sem születtek volna.

 

Animált-képes

'Classic'

 

’Zig-Zag’

 

a Madzsong (***)

 

(***) Lásd hozzá >>>> az igazi Mahjongg játékszabálya

 

Az "igazi" Mahjongg egy négyszemélyes, "húz-dob véletlenes", dominójáték, ami leginkább a francia-kártyával játszott "Römi"-re hasonlít, de "tuninigolva" van, vagy inkább "be van fűszerezve" egy keverési-, osztási rituáléval, ami nélkül (és kevésbé kellemes megjelenésű rekvizitek nélkül) a játék "dögunalmas" lenne mindazoknak, akik pl. már kinőttek pl. a dominójátékból. Legalábbis, nem látok benne olyan sok variációs lehetőséget. A kiosztott és húzott kövek csereberéje, az eldobottak figyelése (vajh' mire készülnek az ellenfelek becslése) számomra meglehetősen kevés olyan akciót ígér, amivel befolyásolhatnám a játék kimenetét. Persze, gyakorlottakkal szemben biztosan rendre veszítenék. No meg, a legegyszerűbb játékok is izgalmassá tehetők pénzben, fogadásokkal űzve.

Nem hinném, hogy a 8-9 év feletti mai gyerekeket különösebben érdekelné.

Magam, nem látok sokkal többet a felnőttek "Mahjongg"-jában sem...