"Katicás-labi" (kurzor-vezérlő nyilakkal) Már tudjuk, hogy a progi "figyeli" hol mozgatjuk a kurzort és a nyitó képen rátalálunk egy forgó virágra. Hová máshová, ha nem ide kattintva indul el a játék, ami olyan, mint a maci-labi, de ebben már a kurzorvezérlő nyilakkal irányítható a mozgás. Biztos a sikerélmény, mert még nincsen időkorlát. Észrevesszük, hogy a lenyomva tartott billentyű olyan, mintha nagyon gyorsan nyomogatnánk. Megtanítható az ablak kezelése: bezárás, teljes képernyő, átméretezés, ide-oda húzogatás. Tálcára küldés, visszahozás.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
"Vonatos-labi" (időkorlát nélkül) Nyitó képen megtanuljuk, hogy, "Start" (vagy "Play") feliratot keresünk az indításhoz. Itt nem működik a lenyomva tartott billentyű. Minden lépés csak egy újabb leütés után következik. Ez a játék már hozhat kudarcélményt is, de észrevehető a kudarc oka és utána elkerülhető azzal, hogy olyan pályát járunk be, amiben nem szorul be és nem ütközik a vonat saját magába. Időkorlát nincsen. Van idő gondolkodni. Megtanuljuk, hogy "Ne kezdj neki, amíg nincsen terved arra, hogy mit fogsz csinálni"
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
"Táblabejárós-labi" (időkorláttal) Megtanuljuk: "Play", "OK". "Click". A vezérlése, pont úgy, mint a maci-labié. Ehhez azonban már nemcsak előzetes tervkészítés kell, de a végrehajtás is szapora kell legyen. Gyorsabban kell kattintgatni, mint ahogy a piros négyzet halad előre… Sokkal nehezebb játék, de az első képek biztosan sikerülnek. Aztán felfedezzük a színesítő extrákat…
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
’PacMan’ (gyakori, hamar kudarcok) Fentiek begyakorlása után megpróbálkozhatunk a "PacMan"-el. Terv is kell hozzá, gyorsaság is kell hozzá és hamar jön a kudarc is, mert a szellemek egy-egy fehér pötty felszedése után túl rövid idő múlva válnak újra sebezhetetlenekké. Kitartáspróba? Hányszor fut neki, akar-e teljesíteni? Gondolkodik-e a hogyanon? A kudarckor dicsérni: "Ügyes vagy. Ezek a nagyok játékai. Felnőtteknek sem könnyű."
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
’PacMan’(2) (ritkább kudarcok) Ha nem megy a billentyűvezérelt, akkor annál kicsit könnyebb a követős változat. Csak egy kattintás az induláskor és utána követi az egér mozgását. Az első feladatok könnyűek, de azután fel kell ismerni a veszélyek milyenségét is… Kudarc esetén dicsérni: "Azért lett nehéznek lett csinálva, hogy sokáig játsszanak vele."
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
"Menj ki a labiból" (fokozatokban növekvő labi) Játsszunk olyant, amiben nincs kikerülendő ellenség és nem kell félni! Ez sem lesz könnyű. Az elején még egyszerűbb is, mint a picurkák maci-labija! De csak az elején, mert a labi aránytalanul gyorsabban növekszik, mint amennyi többlet idő van a megoldásához. Itt már az is kell, hogy visszafelé gondolkodva tervezzünk. Megtanulni: Várd meg, amíg leketyeg a reklám (elkerülöd a nem kívánt oldalelhagyást)!
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
"Sajtos labi" (vaklabi, segítséggel, de időkorláttal is) Ismételni: Várd meg amíg leketyeg a reklám és elkerülöd a nem kívánt oldalelhagyást! Hoppá! Hát itt nem látjuk a teljes labit, de van segítség: használható a Space billentyű. Ámha, látom a teljes labit, akkor nem tudom mozgatni az egeret. Meg kell hát jegyezni a sajthoz vezető utat. A túl gyakori segítségkérés alatt pedig gyorsan letelik az idő…
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
"űr-üregi-nyuszis-labi" (segítség nélkül is könnyedén, időkorlát nélkül) Ebben már nincsen segítség. Tejesen vakon mozogsz a labirintusban. Mindig csak egy lépésnyire előre "világít a lámpád", de felfedezett utak már láthatóak maradnak. Megtanuljuk a hibaelhárítást: sok játék újraindítható: "jobbgombkatt" és lejátszás választással, vagy (ez szinte mindig megoldás) ablak bezár és újra megnyit.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
"Jack a pók" vaklabiban (pályagenerálós, szerencsetényezővel) "Ugye észrevetted, hogy a nyuszis feladat piciknek való? Mindig, újra és újra ugyanaz, amit könnyű megjegyezni. Ebben már minden játék más-más labirintusban folyik." Ugyanaz a feladat, de a program véletlenszerűen "generál" (csinál) újabb pályákat. Olyant is, amiben már akár 1-2 lépés után hazatalál a Jack, a pókocska."
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
"Labiban-bolyongó" ("sose jössz ki belőle") Egy valóságos labirintusból nem könnyű kijutni. Ebben, akár órákig is elbolyonghat a játékos, újabb és újabb kapukat fedezve fel és közben úgy eltévedhet, hogy észre sem veszi: bizony ugyanazon az úton jár körbe. Legalább egy iránytűje lenne…, vagy egy papírdarabja…, hogy felrajzolja merre járt már…
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
"Kincsgyűjtögetősen" (felfedezett utak mutatásával, de ellenséggel is) Ez már, a sokkal gyakorlottabbak játéka. Sikeresen hozták össze a fejlesztők a "PacMan"-összeszedősök ötletét, a " belülről ki a labiból " alapötlettel. Játékértéket tekintve, a két ötlet erényei inkább szorzódnak, mint csak összeadódnak. Benne van a "feltérképezett cetli", de… ott bolyong a labiban a kincsek őrzője is.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
"Barbie" (mesésen kalandosan, időre, feltalálósan és… és nagyon gyorsan) Az első
képben elég megérteni a vezérlést(1), kitalálni a magától értetődőt(2). Ezen a pályán már csak azok jutnak túl, akik készség szinten kezelik a kurzor-vezérlő gombokat: Az előre nyíl lenyomva tartásával lesz leggyorsabb az előrehaladás, a fordulóponthoz érkezve jobb és bal nyilak közül kell választani és egyenkénti kattintásokkal állítani Barbie-t a kívánt irányba. Az idő itt már nagyon rövid.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Ebben a táblabejárósban különösen előnyös a béka, mert így kevésbé kell magyarázni a szabályos lépéseket... Nekem, elsőre, legalábbis szokatlan volt, hogy nem minden "szokásos bástyalépést" tud, azaz: "nem lát hátrafelé", nem tud megfordulni és visszafelé ugrani! (és nem is tud úgy megfordulni, mint a Barbie!)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Ha már kinőtted a "Barbies-gyűjtögetőst": Ebben a progiban nincs időkorlát, ámde az "egyszer-érintős" feladaton gondolkozni kell. Azonnal GameOver, ha kétszer lépsz egy mezőre... A 6. képtől pedig megjelennek a számok, amik azt jelzik, hogy arra a mezőre hányszor léphetsz. (Nem kötelező, megengedett!) Innen már sokkal nehezebb lesz.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
’Sokoban’
(ládatologatós, a régiek közül tán az egyik legbájosabb)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
"eltolós" vidd oda! (sokobanos-labi) Cél: a piros köröcskét a piros négyzetbe eljuttatni. A feladat helyretologatós ötlettel van kombinálva. A szimpla falak eltolhatók, ha mögöttük üres járat van. Egyszerűnek tűnik, pedig az öt közül már az elsőnél is "tolhatod" úgy, hogy beszorulsz. Mondható viccesen: hogy "ezt jól eltoltam", de kezdheted elölről. Hogyan újra, ha elrontottad? A türelmes kivárja, amíg leketyeg az idő. Az okos: a Menu gombra kattint…
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Kattints a
"Jouer"-re! A (kurzor-vezérlő billentyűkkel mozgatható)
labdácskával járd be a tábla összes mezőjét úgy, hogy mindegyiken csak
egyetlen egyszer tartózkodhatsz. A (2) változatban az a nehezítés, hogy vissza is kell érkezned a kiindulási mezőre.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
"táblabejárós"
(bástya-lépéssel ütközésig) Egy mezőn egyszer tartózkodhat (nem metszheti a bejárt mezőkön áthaladó pályát.)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
'Pencil' "egyszer sem kétszer" Tetszőlegesen választott csomópontról indítva, lenyomott egérgombbal húzod a vonalat a következő csomópontig. Egy, már meghúzott vonalon újra nem haladhatsz át, de az összes vonalat be kell vastagra színezned. Tehát: úgy járd be a pontok közötti pályákat, hogy minden utat csak egyszer érinthetsz. (A legnehezebbnek tűnőket rajzold fel papírra és add fel rejtvénykedvelő barátaidnak, de ne csodálkozz, ha ők is mutatnak egy ilyent.)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
"Comboling" (folytatólagos vonalakkal) (Pont mint a "ceruzafelemelés nélkül" típusú feladatokban.)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
"ChainBoard" bombával "ChainBoard" bomba nélkül Ha nem tudod hogyan indul, próbálkozhatsz: jobbgomb-katt és lejátszás választással. A szomszédos mezőre kattinthatsz és abba az irányba annyi mezőt lépsz előre, ahányas szám volt rá felírva. GameOver, ha egy már bejárt mezőbe, vagy falnak ütközöl, vagy ha bombát robbantasz.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Mint a nagyvárosi közlekedés behajtani tilos, csak jobbra, stb. labirintusa. Egyetlen feladvány. Ha elágazáshoz ér az autó: válassz a lehetőségek közül. (Visszafelé gondolkodva nem is lesz olyan nagyon nehéz.)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Katt a startra, és minden érthető lesz...A lyukvezetéses tologatósok olyan változata,
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Komfortos-kattintgatós vezérlés, nem túl bonyolult feladványok, de nagyon rövid időkorláttal. Cél ütközésig elgurulós mozgatással adott helyre juttani a golyót. GameOver
után zárd be és (ha újra próbálnád, akkor) nyisd meg újra!
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
’BoxUpPuzzle’
"matrjoskás" labirint (Csak gyakorlottaknak! Nagyon nehéz!)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
’FruitFall’ (ütközésig mozog) Forgatod a
labirintust, ütközésig lehullanak az elemek, amelyek akkor törlődnek,
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Egyet lépsz
a fogollyal, erre kettőt lép (ha tud) a smasszer.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Katt a
képre, majd léptesd a "levelt" a 4. feladatra. (Ha a 4. megoldottad, akkor próbáld az 1-től.)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
A bábuk valamennyi labiban egyszerre és szinkronban, egy-egy pozícióval mozdulnak el: a lenyomott nyíl-billentyű irányába, hacsaknem... ...hacsak:
nem ütköznek akadályba.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
"kapunyitogatós(1)" "kapunyitogatós (2)" ,további feladványokkal A kurzormozgató nyilakkal vidd a négyzetet az X-re! Nemcsak az ötlet eredetisége dicséretes, de "fel is jegyzi" a progi a gépedre, hogy meddig jutottál el... (Újabb belépéskor, válaszd:"YES" és ott folytatod, ahol abbahagytad.)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Bemutatóimon
két kocka, egy-egy oldalán: "1" és "2", ( 5-5 lapjuk üres
).
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
'Rolling Block
Mazes'
’BolxorZ’
Nagyon jól
átgondolt feladványok! Már az elsőn is kevesen verekszik át magukat.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Cél: a
piros emberke centrumba juttatása.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
"Lelöködős" (UFO-logika vari) Sor-, vagy
oszlop-irányban "lökhető" meg a tetszőlegesen kiválasztott golyó,
ami egy másiknak "rugalmasan" ütközve megáll, átadva neki a mozgási
energiáját...)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
’Vexed’ (igényes gyűjtemény, fokozatokban) Válassz Pack-ot, majd feladványt és Start. (Gyakorlottabbak
kezdjék a Confusion Pack-kal, a kezdők a Children's Pack-kal.)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Az elemek vízszintes cserével rendezhetők. Ha legalább 3 db azonos színű egymás mellé kerül, akkor törlődnek. (Feladat: a tábla üresre ütése.)
'Vexed' ínyenceknek! Az első kettő 1-1 lépésben megoldható,(bár a progi többet is enged. Azután aztán beszigorodik és nem léphető túl, a megoldás legkevesebb lépésszáma. Az első 7 feladat: "bemelegítős", a 10. után már agyalósabb...
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
A kiválasztott elemre kattintva megjelenő nyilakból már könnyű választani, az elemválasztás sorrendjén kell agyalni. Azt meg ugye észreveszed, hogy ütközésig mozdul el. A színre-rendezéses cél kézenfekvő, de van a feladványok között egészen furmányos is...
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Az elem-számozás jelzi, hogy sor-(oszlop-)irányban hányszor tolható el egy pozícióval. Feladat: valamennyi négyzetet a jelzett helyekre tologatni úgy, hogy: a végállapotban mindegyik számozás nélkül álljon. (Az eltolt négyzet számozása eggyel csökken.) Egyszerre több összefüggően érintkező is eltolható, de csak a tólton álló szám csökken. (Tehát a nullázódott is elmozdulhat, ha a mellette álló számozott megtolja.)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Labirintusok, táblabejárósok, gyűjtögetősen, célba-érősen, terelgetősen felrakosgatással, szortírozósan, stb. Az ötlethalmaz játékokra történő feldolgozása végeláthatatlan sorhoz vezet…, folyamatosan szaporodó újdonságokkal. A fenti válogatáson túljutottak számára a "no commentes" alábbiak már angol tudás nélkül is megfejthetők…, aztán, vagy akár helyettük is kezdődhet a böngészés a Hálón, a legújabbak között.
Fentiek csak egy "kóstoló". Nem is szubjektivitás mentes válogatás. Több játék-programot is másikra cserélnék, sok játékot kihagynék és újabb játékokkal bővíteném, ha… …ha újra kezdeném…, akár már ma: a jegyzet első változatának lezárásakor.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
|