FELADVÁNYOSOK
(sulis klasszikusok, számítógép-vezérelte agytornák, rendezősök,
szerkentyűsök) A
tapasztalat az, hogy a még iskolába nem járt korosztály 90 %-a, kb. 50 %-os
eredménnyel oldja meg! Konklúzió:
Ezért is érdemes minél több iskolát elvégeznünk... J Döbbenetes, hogy mi mindent raktak bele alig 1 MB-ba a
'nickelarcade’ játékos programozói. Vérbeli rejtvényfejtőnek is több estés
elmetorna... (Figyelem!
Firefox-al hiányos a kezdőkép. Indítsd el, katt "New" és megjavul.) Válaszd ki az oda nem illőt! (Mondják, a kakukk gyakran más
madarak fészkébe rakja tojását. A tojásokat költő pedig ritkán veszi észre,
hogy egy nem saját is a tojásai közé keveredett. Innen erednek azok a
feladványok, amikben az egy-egy csoport közös tulajdonságát nem hordozó
egykét keressük.) Mi történt előbb? Rakd sorrendbe a képeket... Katt:
"BEGIN", aztán lenyomott bal egérgombbal húzogasd fel a számozott
helyekre a történet pillanatképeit egymás utáni idősorrendjükben Mozgatod az egeret és mozog a "kör alakú kulcsluk".
Mire eljutsz az állat-formákhoz, addigra biztosan felfedezed, hogy elegendő
csupán egy-két jól megválasztott részletre rákukucskálni ahhoz, hogy az alsó
sor kínálatából (rákattal) kiválaszd a fent mutatottat. 3x hibázhatsz, de ha
mind felismerted, akkor egy nehezebb feladat jön. Forrás:(a 2008-ban újra kiadott)gyermekkorom kedvence a
"Sicc-rejtvénykönyv". Szerzője Gratzer József, Karinthy Frigyes
titkára volt... "1-től 8-ig, de nem
szomszédok" Feladat:úgy
kitölteni az összes mezőt az 1-től 8-ig terjedő számokkal, hogy az azokat
összekötő piros vonalak két oldalán sehol se legyenek egymás után következő
számok. (Tehát pl. a 2 mellett nem lehet sem 1 sem 3.) Húzogasd bele a számokat a 3x3-as négyzetrácsba úgy, hogy mind
a 3 vízszintes sorban,mind a 3 függőleges oszlopban, mind még a 2 átlóban
is,a vonalban összeadott 3-3 szám összege azonos legyen! A
csúszkákkal beállíthatók a táblára tett jelek értékei. Akkor kattints az
ellenőrző (Check) gombra, ha úgy érzed, hogy a beállított értékekkel
kiadódnak a sorok és oszlopok mutatta összegek. (A "NewPuzzle"
kattintásával új feladat jön...) Vízszintesen és függőlegesen adottak a sorokba és oszlopokba
írandó számok összegei. Segít, hogy a mezőkbe írt betűk azonos számokat
jelölnek. Extra kivitel, hogy egér-mozgatásával be kell rajzolni a számokat. (Ha
elrontottad, vagy félreismerte a progi a rajzodat, akkor rákattintással
újraírhatod. Quit-kilépéssel
és a Startra kattintással új feladványt generál a progi.) Feladat:
olyan számokkal kitölteni a cellákat, hogy azok összege a megadott (a
skandináv-keresztrejtvények szerint jelzett) legyen. Nehezíti (ill.
voltaképpen, megoldhatóvá teszi) a feladatot, hogy az összeg mindig különböző
számokból áll össze. (Elsőre válaszd: '...Practice' és tapasztald ki a progi
szolgáltatásait: visszalép, pici(ceruzás) szám, hibajelzés, összeg-variációk
jelzése, nyomtatás, stb.) Alapötlet: Ha egy max. 8 szomszédos számmal körbevett mezőbe
olyan számot húzunk be, ami megegyezik az szomszédok összegének egyeseivel,
akkor a teljes 9-es csoport törlődik. Feladat: e szabály szerint nullára
leütni a táblát.) Ördögi számpárbaj! Válassz ki a megjelölt sorban egy számot!
Ellenfeled az általad (kiválasztott) levett szám oszlopából köteles egy
számot levenni, majd újra te következel: az ellenfeled által levett szám
sorából kell levenned a következőt, aztán ellenfeled az általad levett szám
oszlopából ... és így tovább... Az nyer, akinél az így leszedett számok
összege nagyobb lesz. "Méricskélősdi"
hozzá egy "grafikus
megoldás" Legutóbb, egy Bruce Willis filmben láttam hasonlót,
legrégebben meg:tán ötven éve volt, hogy találkozhattam ilyennel... "Örökzöld" feladvány: két adott méretű pohárral egy
harmadik méretű folyadékmennyiséget kimérni (az elfolyt veszteség nem számít
alapon). Akár
kezdheted is a No.3 feladvánnyal. Abban, a két bögréd 8 és 5 literes;egy
táblázat meg: mutatja a kimérendőket. "Darts-os
térképesdi" "Világtérképesdi" Hát?
Budapestet is csak13 km-es pontossággal sikerült eltalálnom. Mint
pontgyűjtögetős játék, érdekes is lehetne, ha mondjuk halmozná a
kilométereket és pl. átlag 150-nél húzná meg a jó szintet. A kialakítandót mutató minta-táblán és a manipulálható
munka-táblán szinkronban mozog a kurzor. A munka-táblán minden kattintás 1-el
növeli a kattintott cella és (ha az már nem üres, akkor) a vele
oldalszomszédos cellák értékét. Kivétel: a 4 db 1-sel közrezárt keresztalak
középső cellájának értéke 1-re változik.(Ezt követően már, egy ilyen 5 db
1-es cellakereszt közepére kattintva, mind az 5 cella értéke 2 lesz.) Az ismert feladat: egyenként átrakosgatni úgy, hogy közben
soha nem kerülhet nagyobb kisebbre...Voltaképpen egyetlen kérdés: Mi az első
lépés? Középre, vagy jobbszélre induljunk el a legkisebbel, ha a jobb
szélsőbe kell átrakni "mérlegelősdi"
(vagy mérgelősdi?) 12 golyóból 3 mérés 13 érme közül az egyik kisebb súlyú a többinél. A feladat
egyértelmű, inkább a technika: A kérdőjelre kattintással mér a
"kétkarú", után a felkiáltó jelre kattintással aretálhatunk. Ha
megtaláltuk a hamisat, akkor az üres kétkarú jobb oldalára húzzuk rá a súlyt
és a bal oldalára a hamisat. "Good" (jó), jelzést kapunk ha nem
tévedtünk, de csak akkor örüljünk ennek, ha nem volt több 3 mérésnél a
keresgélésünk: (Congratulations!). Amíg az
ember jelen van, addig nincs baj, ám ha magára marad a kecske a káposztával,
vagy a farkas a kecskével, hát érvényesítik természetes ösztöneiket... A
csónakba csak egy férhet be és mindet át kell vinni a túlpartra. "vadászok és oroszlánok",
vagy: "misszionáriusok
és kannibálok" Belőlük is
csak ketten férnek a csónakba. Ámde, ha bármelyik oldalon többségbe kerülnek
a kannibálok, akkor jaj a köztük maradó misszionárius(ok)nak. Hogyan
szerveznéd az ő átkelésüket? A rakéták
menetideje (felülről lefelé sorrendben) 1,2,4,8 "óra", de ha párban
mennek, akkor a lassabb tempójában haladnak. Hogyan
települ át 15 óra alatt az összes rakéta és a két ember? "szárazföldi Pingvinek" (vajon miért nem
tudnak úszni?) A
jégtáblán ketten férnek el. Az átkelés ütemezésekor azonban gond van a
picikkel. Bármelyik mellett csak akkor állhat idegen mama, ha a saját mamája
is jelen van. Vezérlése: pingvin-katt és jégtábla-katt… csak Hálós kapcsolatban működik! "Rendőr, rab, apa, anya,
négy gyerekkel" 'Balance'
előtte, ez könnyebb >>>> "Balanszosdi (2)" Szuper az ötlet is, a progi is! A kurzort a serpenyő fölé és
nyomva tartani... Ha befejezted: katt lent: EndGame...... (Hálós kapcsolatban 1000 felett,
már napi TOP-listára is felkerülhetsz.) "kiröhögős NIM" kiröhögős-NIM/2 Az
induláskori 5-ös, 4-es, vagy 3-s sor egyikéből min. 1 db-ot le kell venned;
max. az egész sort veheted el. Ha befejezted, kattints a GO-ra és Mefisztó
következik. Aztán újra
Te... és így váltakozva mindaddig, amíg a vesztesnek az utolsó marad. "NIM 13 és 26" A legismertebb NIM (elvevős) játék. Válaszd a NO-t (nem te
kezdesz). Lépésről-lépésre, kettőt kell kattintanod: ha különbözőre, akkor
kettőt vettél le, ha ugyanarra, akkor egyet. Ellenfeled, a progi, ugyanezt
teszi. Ha sikerül elérned, hogy a progi vegye le az utolsót, akkor az
új játékban is eldöntheted akarsz-e kezdeni. "Sárkányfészek"
"szerelmes állatok"
"kiröhögős" A legkisebbeknek! Klikk a Start-ra! Túrkálhatsz
(kattintgathatsz) a fészek 4x3 tojása között. Figyeld meg mi van a tojásban
és hívd elő egymás után párban az ikreket. Ha eltűntek a tojások, sikíts: Hívjon be valaki egy
nehezebbet! vagy szolgáld ki magad. Felnőtteknek is bájos a Valentin-napi párosítós. A csúfolódós kiröhögős pedig gyakorlottaknak sem könnyű. Az 1-ben: a jobb lent mutatott párt kell megtalálnod. A 2-ban:
csak a felvillantás után mutatja, hogy melyiket. A 3. könnyebb, csak a
mozgásokra kell koncentrálnod. A 4., mint a 2., de körösek
(összetéveszthetők) a lapok. Az 5-ben: arra kérdez, hogy melyik kettőt
cserélte meg. A 6-ban(körös lapok) és kettesével villant. A 7-ben: mint az
5., és persze az összetéveszthető lapokkal. :-) Nem is tudom, hogy miért kellett várni ilyen sokáig erre a
többréteges ötletre? No persze, így utólag kézenfekvő.:-) Piciknek tűnőként,
könnyedén indul, aztán a harmadikra indulnak a rétegek... úgy, hogy a párok
két különböző rétegben is egymásra találnak. Katt Play, majd újra Play és... Találd ki:hogyan szerzel
örömet a makinak. (Pl.: az első feladatban: katt a kókuszdióra, majd lenyomott
kattal, húzd a kést a dióra.) Persze, ezt csak a felnőtteknek jelzem. A
kölykök képről-képre, hamar rájönnek. :-) Az első kettőnél még te is azt gondolnád, hogy csak piciknek
ajánlható. Azután, tán te is "elszédülsz". Képről-képre fel kell idézned
korábbról ismert rejtvényeket is, ahhoz, hogy kitaláld: vajh' most éppen mi
lehet a feladat... Az adagolás is szuper! Nagyon nehéz, pedig nincs is 32.Voltaképpen az nehezít igazán,
hogy a kihúzott fogat le kell tenni a tálcára......és miközben
"odavisszük" elfelejtjük, melyik volt a szuvas... Katt:
"Replay"! És újra, amíg bele nem törődsz, hogy nem lépsz tovább. 'Factory-Balls(3)'
"labdagyártó-sor" Factory-Balls(1)….. Factory-Balls(2) A
forgódobból húz be egy labdát a körökkel jelzett technológiák egyikébe...,
majd egy másikba...,oda és olyan sorrendben, hogy a dobozra festett labdát
állítsd elő... Végre egy
játékos progizó, aki felfedezte a gyűrűt, ill. azt, hogy a lyukas közepe átlátszó.:-)
Sok rendezős feladványban nagyon kényelmetlen, ha időről-időre újra kell
gondolni, hogy minek is kell kijönnie. Nos itt ez jól látszik:négyesével
forgathatók karikák, a kívánt/rendezett célállapotot pedig jelzi táblára
festett pötty. A feladat
kettős: 1. Addig figyeld, amíg felismered az ismétlődést. 2. Katt a golyóra akkor, amikor átpottyanhat a kéke(ke)n. Sortologatós
rendezős, fokozatokban. Akkor lépj tovább, ha a ’Beginner’ (az első 5 db)
mindegyikét többször is megoldottad.(Generálja a feladványokat, nem ritka,
hogy a kezdő öt mindegyike megoldható egyetlen tolással.) Feladat
mindegyik manuskát felállítani. Amire rákatt, az átvált és ellentettre
váltanak az oldalszomszédjai is.... Ugyanazok a feladványok követik egymást. Az Easy,
összesen: 17 kattintással, a Medium: 23-al, a Hard: 25-el megoldható. A megoldás
után A,B,C,D, ill.(leggyengébb) F fokozatba sorolja a teljesítményedet... Felezősen
színezett 8 db kocka van egy 3x3-as tepsiben, amit felülnézetben látunk egy
kiinduló állásban úgy, hogy minden kocka teteje azonos színű. Feladat: azt a
legkevesebb lépésszámú "bukfenceztetési" sorrendet megtalálni,
amivel az összes kocka úgy fordul meg, hogy a másik színét mutatja fenn. ’Rings’ (A magyar FOKGYEM "Kétkarikája") Segítség
nélkül is meg fogod találni a "mixed=kever" gombot és a két
vályúban elhelyezett golyók egy pozícióval való elforgatását eredményező
"gombokat". Az elérendő cél pedig, ott látható a fedélre festve... A 80-as
években igencsak odafigyelt a világ a magyar játékokra! Rubik Ernő kockájának
sikere nyomán született pl. ez a "Kétkarika" és a "Bábel
tornya" is. (50
feladvány) Katt a "START"-ra! A "rakétát" kell
kihoznod,azaz: a többi szisztematikus tologatásával kell helyet csinálnod
ehhez... ’B-Move’
(tili-tolis helycsere) "Two-Dots" Bemutatóimon
ezt ajánlom a kicsiknek, ill. a kezdőknek a lyukvezetős-tologatósokkal
történő első ismerkedésként. Nem az
összekeverést követő-visszaállítás a cél, hanem egy "bigyó"-t kell
adott pont(ok)ra eljuttatni, a tologatott elemeken történő utaztatásával.
Első pillanatra reflex-játéknak tűnik, de kell hozzá gondolkodni is. A
jelhordozó elemekre festett ábra előírtak szerinti kialakítása azért nem
könnyű, mert a függőlegesen mozgató fülek csak egyszerre működnek: ha az
egyik fel, akkor a másik le...Katt a MIX(=kever)-re, majd célszerűen
választott sorrendben a lyukas fülekre... Ha nem sikerül, akkor katt a
lejátszóra és a progi "megoldja". 'Interlocked' (ezt
szedd szét!) A 3D-s
ábrázolás nem csicsa, funkciója van. Kezed az egéren, egy ujjad a szóköz
billentyűn. Ez utóbbival váltasz: forgatod, nézegeted, majd fellazítod,
megint nézegeted, aztán szétszedegeted... LOGIKAI-
GEOMETRIAI-, MATEMATIKAI-, MŰSZAKI-, REJTVÉNYEK és JÁTÉKOK témában
magyar nyelven kiadott könyvek listája BORBÁS
István (H-1158 Bp. Gergő u. 32.) gyűjtése lezárva: 2007.01.01. Fentiek csak egy "kóstoló". Nem is
szubjektivitás mentes válogatás. Több játék-programot is másikra
cserélnék, sok játékot kihagynék és újabb játékokkal bővíteném, ha… …ha újra kezdeném…, akár már ma: a
jegyzet első változatának lezárásakor.
|